In het verleden was het makkelijk.
CRT was heer en meester in het home theater.
Ik herinner me nog goed dat Sony ooit een projector uitbracht dat DE CRT killer moest zijn… tja…. lang verhaal kort “not”.
Toen kwam Epson, altijd in strijd met Panasonic en natuurlijk JVC met de eerste echte CRT “killers”.
Toen kwam Sony ineens op met een JVC killer en eigenlijk hebben ze die trend tot nu toe elke nieuwe generatie doorgezet.
Sony is een apart bedrijf, als ik naar mijn Home Theater kijk hebben we ondertussen de eerste “betaalbare” projector hangen met 4K, de Sony VW500.
Als ik naar mijn fotografie kijk zijn er hele vreemde dingen gebeurt, een paar jaar geleden wilde ik echt geen Sony gebruiken nu hebben we een videocamera van Sony en zijn we de nieuwe 4K AX100 aan het testen, de eerste “betaalbare” consumenten 4K camera, maar qua camera’s ben ik helemaal van Canon naar Sony gegaan en gebruik ik de A99 en A7r camera’s in mijn dagelijks werk (aangevuld met Fuji en Leaf maar dit terzijde).
Tja….. Sony dus…..
Even een zijnoot.
Een paar maanden geleden was in Home Theater land alles redelijk rustig.
Sony maakte in mijn optiek (en velen zijn het met me eens) de mooiste en beste prijs/kwaliteits projectoren in het hogere segment (-10K), Epson had de onderkant helemaal in een wurggreep met een fantastische line up, jammer genoeg geen lensshift meer in de goedkopere modellen maar goed, qua prijs/kwaliteit hebben ze het goed voor elkaar.
En alles was vredig in Home Theater land, er was een klein aanraakpuntje tussen Epson en Sony met de Epson 9200 die qua prijs net in de buurt kwam van de goedkopere Sony HT serie…… en nu…… daar is dan de Sony HW40 die letterlijk de prijs aanval opent op de sub 3K markt een markt waar Sony tot nu toe nog geen serieuze HT projector had. Maar hoe is deze projector, want meestal worden bij de goedkopere modellen behoorlijke consessies gedaan…..
Vormgeving
We hebben hier een witte unit staan, zal veel mensen blij maken 😀
Verder is de vormgeving zoals we van Sony gewend zijn, strak en persoonlijk vind ik het fantastisch.
AB :
Ook hier is weinig/niets veranderd, ik zou graag ook de inputs een keer verlicht zien maar verder is de AB al erg goed.
De metingen :
In de post zie je de metingen aan de onderkant.
Niet schrikken hier is VEEL veranderd.
Zoals aangegeven willen we altijd de beste kwaliteit leveren voor onze klanten en we hebben daarom onlangs een 4K generator aangeschaft met de bijbehorende accessoires om hem volledig te integreren binnen calman, dit betekend tevens dat we meer testen kunnen uitvoeren op de projectoren en displays, vandaar dat je veel meer schema’s en plaatjes zult zien bij deze review.
De grayscale is uit de doos zeer redelijk, ook het CMS is niet helemaal verkeerd, maar er is meer dan genoeg verbetering mogelijk.
Gelukkig laat ook de HW40 zich goed kalibreren met 1 kleine maar….. om de bovenkant van de grayscale goed te krijgen moet het contrast behoorlijk naar beneden, dit kost de projector wel wat contrast ratio jammer genoeg, iets dat ik nog niet eerder bij de andere Sony’s heb gezien. Alle metingen etc. zijn dan ook gedaan met die contrast setting. In het uiteindelijke beeld maakte dit weinig uit qua lichtoutput, maar zoals je weet heeft een aanpassing van het contrast bij de contrast metingen meteen een enorme impact. Tevens heeft de HW40 maar 1 geheugen voor een custom grayscale, dat vind ik wat jammer aangezien het een software aanpassing is, maar goed het werkt zullen we maar zeggen. Gelukkig zet Sony niet opzettelijk het CMS uit in de goedkopere modellen 😀
Na de calibratie lijkt het CMS helemaal goed, maar zoals je in de nieuwe grafieken kunt aflezen is dat niet helemaal zo.
In de sweep zie je dat het “probleem” bij rood zit, en in een film is dat nagenoeg niet te zien gelukkig tenzij je een volledig rood onderwerp hebt zoals bv een brandweer auto, deze zal in sommige tinten HEEL LICHT naar orange neigen, let wel dit is HEEL licht. Bij andere reviews gaf ik dit meestal aan als “observatie” nu hebben we ook de grafieken om het te laten zien.
Bij veel calibraties en metingen word uitgegaan van de 75-100% stimulatie van de CMS driehoek, op zich een goede methode maar jammer genoeg niet compleet, bij de nieuwe metingen en reviews doen we nu ook de zogenaamde colorsweeps via de generator, hierdoor krijg je per kleur een goed overzicht van wat de projector precies doet. De meting loopt nu van donker naar licht en van verzadigt naar niet minder verzadigt. LET WEL, er zal nagenoeg geen display zijn die alle puntjes perfect neerzet maar dit zul je in de toekomst wel merken als we meer van dit soort grafieken vertonen (oordeel dus niet te hard).
De uniformiteit van de HW40 is goed, er is een klein verloop in de metingen, we meten vanaf nu in 3 kolommen en 5 posities, bij een projector is dit altijd “tricky” aangezien de analyzer afstand echt EXACT gelijk moet zijn. Zowel voor kleur als helderheid valt de HW40 echter binnen de marge.
De contrast metingen zijn als volgt :
Er is geen iris in de projector dus we hebben alleen de native paneel contrast ratio voor je, door het aanpassen van de contrast setting kwam deze uit op rond de 5000:1 (net iets erboven), het ANSI contrast zit op 355:1 wat een zeer mooie waarde is. Zet ik het contrast op de setting net onder het clip punt en de brightness 1 punt lager komen we met de contrast ratio een heel stuk hoger uit (rond de 15000:1) alleen zit er dan een behoorlijke groen infectie in het bovenste gedeelte van de grayscale, sommige zullen zich hier niet aan storen maar het is niet zoals het hoort, en met het contrast op de juiste setting komt er nog meer dan genoeg licht van de HW40 af, maar nogmaals de metingen voor contrast zijn ZEER gevoelig, vandaar dat ik ook eigenlijk een hekel heb aan de full on/full off settings en meer waarde hecht aan de ANSI op dit moment.
Geluid :
De HW40 is een zeer rustige projector, zoals de meeste Sony’s.
In de 3D stand komt er wat meer lawaai uit de projector aangezien de lamp naar de hoge lamp modus gaat maar hij is nog steeds rustiger dan de concurrentie.
Ook hier dus weinig veranderingen tov de eerdere Sony’s.
Beeldervaring :
Sony zet met de HW40 een waanzinnig mooi beeld neer, sterker zoals je weet ben ik een liefhebber van de SxRD techniek en ondanks dat de 7200 van Epson op papier een hogere contrast ratio haalt prefereer ik toch het filmische beeld van de Sony, wel heeft de Epson wat meer “punch” in het beeld en iets meer lichtoutput, dus als je in een woonkamer kijkt zal de 7200 waarschijnlijk net wat hogere ogen gooien, in een goed verduisterd HT levert Sony gewoon een waanzinnig mooi, diep en vooral rustig beeld met een enorme definitie.
Het beeld kenmerkt zich door veel diepte en een gevoel van echtheid, mede door de kenmerken van SxRD zorgt dit voor een beeld dat zeer reëel aandoet en dat de kijker letterlijk meesleept in de film, de frame interpolatie is iets minder dan wat ik in de VW500 gewend ben, zelfs op de laagste stand zijn er soms wat artifacts te zien, maar over het algemeen doet hij het best goed, ik zou de laagste stand ook gewoon adviseren.
In het kort, gaaf plaatje om naar te kijken en je volledig te verliezen in de film.
Conclusie :
Wil je het beste op HT gebied is het niet meer nodig om een geldtransport wagen te overvallen, met de HW40 maakt Sony het mogelijk om van SxRD techniek te genieten voor de prijs van het middensegment van Epson en dat is een ENORME stap voorwaarts. Natuurlijk zijn er concessies zoals het ontbreken van de iris, de geheugens en het beeld van de HW55 is gewoon wat beter qua punch en detail, maar in alle eerlijkheid….. als je simpelweg niet het budget voor een HW55 hebt maar wel helemaal valt voor de SxRD look… dan is de HW40 DE projector waar je jaren lang op gewacht hebt.
Persoonlijk vind ik de Epson 9200 net een klasse beter (is ook duurder) maar in de markt van de 7200 vs HW40 hebben we voor Home Theater gebruik een nieuwe winnaar ben ik bang, voor woonkamer gebruik zal de 7200 net wat beter zijn maar ga je echt voor pure beeld beleving dan wil ik de HW40 meer dan van harte aanbevelen, het was voor mij een verassing.