Wat te gebruiken voor 4K playback van Netflix en YouTube

Vaker komt de vraag naar boven waarom bv Netflix niet in 1080P of 4K wil afspelen op bv een media speler, minipc etc.
Het antwoord is een beetje lullig maar jammer genoeg 100% waar.


Netflix
Je moet echt een apparaat hebben dat een licentie heeft van Netflix om de hogere resoluties aan te kunnen. Vaak worden deze units aangeduid met de titel Android TV, neem je een standaard media speler die gebaseerd is op Android heb je dus een probleem, deze zal namelijk Netflix op een lage resolutie tonen. Ook de Apple TV 4K ondersteund trouwens NetFlix in hoge en 4K resolutie.

 

Hoe zit het dan met een tablet?
Ook daar geldt, dat als de fabrikant GEEN licentie heeft van Netflix, je overgeleverd bent aan een lage resolutie, dus geen 4K. Goed voorbeeld is op dit moment de Huawei Mediapad 5 (pro) een waanzinnig mooie en snelle tablet, maar Netflix is alleen te kijken op lage resolutie (Huawei schijnt er mee bezig te zijn (Mei 2018))

 

De volgende apparaten ondersteunen Netflix hoge resolutie en/of 4K
https://help.netflix.com/en/node/13444

 

YouTube
Voor YouTube 4K HDR moet je spelen het VP9 protocol ondersteuning, dit is een codering die Google hanteert voor 4K HDR materiaal op YouTube, en zonder deze ondersteuning kun je vergeten dat je het af kan spelen, je zal dan gewoon naar een “standaard” beeld kijken.

 

De perfecte oplossing ?
Is er natuurlijk nooit, maar wij hebben enorm goede ervaringen met de Google chromecast Ultra 4K.
Besturing werkt via je telefoon of tablet waar je de video selecteerd en daarna “cast” naar de Chromecast, maak je geen zorgen, je streamt NIET vanaf je device, maar de stream loopt echt via de Chromecast.

 

We werken nu al een tijdje met de Chromecast en voor net geen 80.00 kan ik me niet indenken wat je meer zou wensen. Vooral omdat je vanuit nagenoeg elke app wel een cast symbool kan gebruiken van NPO gemist tot Netflix en YouTube is het een enorm mooie intergratie voor je home theater.

Tags: , , , , , , ,

Sony projector aanbiedingen

Frank Doorhof is 6 mei jarig. En wie jarig is trakteert! De Sony VPL-HW45 en HW65 in zwart of WIT  zijn nu tijdelijk aantrekkelijk geprijst.

 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende demonstratie of om te bestellen

De toekomst van onze films…. een doordenkertje.

We leven in een fantastische periode.
Ik ben op dit moment 46 en had in mijn jeugd niet kunnen indenken dat ik letterlijk een bioscoop zaal in mijn huis zou hebben tegen de tijd dat ik volwassen was, nou ja bioscoop zaal… we hebben een heerlijke bank, 7.1 surround geluid en een 4K projector op een 2.85 breed scherm…. heck yeah dat is een bioscoop 🙂

In mijn jeugd was de drager van die tijd tape.
Ik heb letterlijk de opkomst van VHS en Betamax meegemaakt en het “falen” van Video2000.
Om in perspectief te plaatsen, toen VHS won, waren we niet echt blij, het minste systeem had gewonnen, nu konden we de komende jaren alles op VHS gaan zetten en Betamax maar goed bewaren want over 20 jaar wilde we die natuurlijk ook nog kunnen gebruiken… ach de goede oude tijd waarin alles nog gepland werd voor de komende decenia, wat is er veel veranderd…. maar goed voor ik als een oude man klink (wat absoluut niet waar is, maar het klinkt gewoon leuk voor dit artikel (denk ik)).

Na het analoge tijdperk kwam daar het digitale tijdperk.
Tja…. niemand zag het aanvankelijk zitten, maar ik stond voor aan in de rij om een Laserdisc speler te kopen, een beetje gedwongen door mezelf aangezien ik Freddie Mercury Barcelona al op Laserdisc gekocht had…. tja, dan moet je ook de speler hebben. Om je een idee te geven, ik moest letterlijk mijn moeder meenemen naar de winkel want ze wilde absoluut niet aan zo een broekie zo een duur apparaat verkopen……. “nee we hebben ze niet staan en ik ga ze niet bestellen om je te laten kijken en dan niet te kopen”, maar goed, mijn moeder wist ze te overtuigen en dit broekie had denk ik als eerste in Emmeloord en omstreken een Laserdisc speler…… alleen niet zo goed nagedacht achteraf want MIJN HEMEL wat waren die schijven duur….. nou ja…. ze waren dan ook van goud (ok goudkleurig, maar toch). Maar langzaam kwamen daar de eerste platen, natuurlijk Queen en andere muziek, want die keek je vaker. Maar ook films natuurlijk.

 

Uiteindelijk was het toch allemaal best duur en gingen we andere wegen zoeken, daar kwam Ken Cranes om de hoek kijken, gevestigd in het verre Amerika maar gelukkig hadden we natuurlijk UPS, oh wat weet ik nog goed hoe we echt lichtelijk opgewonden werden als het bruine busje voor de deur kwam…… daar kwamen de films…. wat een genot. Ondertussen kwam daar ook de DVD… in het begin vooral verguist door de echte liefhebben aangezien vooral het geluid echt een heel stuk minder was, nog steeds is een goede DTS track op laserdisc echt een stuk beter dan dezelfde track op een DVD, maar goed…. de tijd gaat vooruit, en behoorlijk snel ook, verdorie heb je net voor je leven lang een voorraad van die laserdiscen verzameld moet je weer naar die kleinere schijfjes.

En ik moet eerlijk zeggen… met DVDs heb ik nooit een echte liefdes relatie gehad, begrijp me goed er gebeurde echt geen gekke dingen in huize Doorhof met die platen maar…. ze waren wel sexy in vergelijk met die plastic doosjes met een schijfje…. ook het inleggen van een LD was gewoon….. ach opa verteld 🙂

 

Anyway, DVD dat was het voor de toekomst, fantastische beeldkwaliteit in de volle NTSC glorie, wat zegt u? PAL?
Nee sorry dat liever niet, want bij PAL spreken we weer over een 4% speedup en dat klinkt voor geen meter natuurlijk, bah bah bah, de diskjes moeten uit america komen waar ze de films echt op de schijf zetten zoals het hoort (voor de techneuten.. een 3/2 pulldown)

Langzaam maar zeker groeide de verzameling met DVDs tot ongekende hoogte, immers we bestelde nu voor meerdere liefhebbers uit Amerika mee en op die manier hadden we en de films sneller in Nederland, plus ze waren gewoon van betere kwaliteit…. en dan die special edities….. even serieus wie van jullie is niet volledig over zijn nek gegaan van “the book of the Dead” uitvoering van the evil dead…. klein foutje bij het productie process, het boek heeft hier een week buiten gelegen voordat hij weer in huis mocht, en zelfs nu ruik je hem nog als je er aan snuffelt (nogmaals er gebeuren hier echt geen vreemde dingen).

 

Tja… DVD opende echt de wereld, je moest wel even je speler aanpassen om de Regio1 schijfjes te kunnen laden maar dan had je ook optimaal beeld en geniale beeldkwaliteit, en wat dacht je van de mogelijkheid van Multiangle….. (heb ooit een paar niet nader te noemen titels voor die optie gekocht maar) in normale films is het nooit wat geworden, toch jammer, wel waren er gelukkig nog de extra geluidssporen met de “making off commentaren” voor bepaalde films echt leuk om te horen, wat een unieke ervaring. DVD rocks and is here to stay…. En eerlijk is eerlijk het heeft het lang volgehouden.

 

Misschien kwam dit ook wel door het hele 4:3 vs 16:9 verhaal.
De winkels stonden ondertussen vol met 16:9 televisies maar onze uitzendingen waren allemaal nog 4:3, je wilt niet weten hoe vaak ik me geërgerd heb aan voetbal wedstrijden waar de bal meer thuis hoorde in american football dan in onze voetbal.

Maar toen……kwam 1080P materiaal
WOW wat een resolutie, enorme vooruitgang in beeld en geluid dus…. je voelt hem aankomen, weer alles opnieuw kopen want het zag er zoveel beter uit. Dit was wel het punt waarop veel mensen (inclusief wijzelf) het punt hadden van “hoe vaak moet ik een film nu eigenlijk kopen”, maar aangezien mensen toch de films wilde zien in 1080P werd er dan maar lustig op gedownload…. tja…. in Nederland mag dat, en ik vind ook terecht aangezien wij ik denk duizenden euros hebben weggebracht aan kopieer vergoedingen over de jaren op harddisken, telefoons, ons kopieerapparaat (wie verzint die naam dan ook aaargh), MP3 spelers (ja ze waren er), tablets, laptops…. in het kort alles waar je met de enige mogelijkheid maar wat op ZOU kunnen afspelen of kopieren zat die verrekte heffing op, dus tja…. dan ga je wel downloaden zonder schuldgevoel.

 

En toen…. ja stortte de markt toch wel een beetje in.
Ik ken bijna niemand die net zoveel in blu-ray heeft geïnvesteerd als in DVDs. Helemaal omdat er iets anders aan de hand was.

 

Laserdiscen waren echt verrot duur (inside joke… denk aan laserrot), reken op rond de 70.00 per film in hedendaagse waarde, de DVD ging al flink naar beneden met prijzen tussen de 35-40.00 en later zelfs richting de 30.00, maar BD begin netjes weer een stuk hoger en ik vrees dat dit veel mensen toch weer richting de DVD heeft gedrukt, immers dezelfde film kon je op DVD vaak voor 10-15.00 kopen waar je voor de BD het dubbele moest betalen, en om eerlijk te zijn….. de massa kijkt toch anders als wij en die vinden een film op VHS waarschijnlijk al goed genoeg…. ok overdrijven is ook een vak 🙂

 

En nu… een paar jaar na de introductie van de BD is de BD alweer ver achterhaald we hebben nu de BD….. wacht even? BD? ja maar nu is het een UHD HDR versie. Dus met 4K beelden en HDR beeld. En de prijzen gaan weer iets omhoog tov de BD. Maar goed is het echt de moeite waard om naar de UHD versie over te stappen als je de film al hebt?

 

En daar gebeurt iets vreemds.
Als je kijkt naar DVD dan was het eigenlijk altijd wel beter dan de Laserdisc, natuurlijk was het geluid een beetje een hekel punt maar over het algemeen moest ook ik de verliefde LD fan toegeven dat DVD toch wel heel erg mooi was. Bij de UHD versies van films speelt er echter wat anders, veel van de films die het stempel UHD krijgen zijn helemaal geen UHD, ze zijn wel iets beter dan de 1080P versies maar het is zeker geen 4K, er zijn zelfs hele sites voor in het leven geroepen die de verschillende releases tegen het licht houden, het grootste probleem is simpelweg dat veel van de SFX in oudere films geedit zijn op 2K max, met andere woorden misschien pers je nog wel 4K uit het negatief maar de special effects zijn helemaal niet die resolutie en dat maakt het voor veel films toch wel een beetje een teleurstelling, kijk naar videos die echt op 4K geschoten zijn en je valt echt uit je stoel van verbazing over hoe mooi alles is en vooral hoe de kleuren van je scherm spatten, en het detail….. mijn hemel het detail….. en dan ga je naar een film en vraag je je letterlijk soms af of je niet het verkeerde schijfje erin hebt gestopt. Overall moet ik eerlijk zeggen dat tot nu toe de film ervaring op 4K HDR me een beetje tegenvalt, er zijn super transfers maar het is zeker niet zo dat elke UHD HDR schijf de naam UHD HDR zou mogen dragen. Soms zijn het meer de superbit versies van de 1080P versies (om nog maar even een term er tussen te gooien die jullie misschien terug brengt naar het fijne verleden).

 

Ondertussen zien we weer een enorme verschuiving gebeuren.

Streamen
Streaming is niets nieuws, al een tijdje bestaan services als Netflix, spotify, Apple, Hulu, Amazon etc.
Streaming heeft een paar enorme voordelen.

 

Ten eerste is het natuurlijk zo dat je kan binge watchen, of wel een heel seizoen van je favoriete serie in een zit proberen uit te zitten (ja even plassen is toegestaan), maar bovenal is het eigenlijk de vervanger van de aloude videotheek (oh man, uren heb ik daar rond gelopen met keuze stress), maar je kan ook een veelvoud aan oudere films vinden, en tegenwoordig worden er miljoenen uitgetrokken om eigen uniek materiaal te maken, op dit moment (April 2018) denk ik dat we in een situatie zitten die echter aan het eind van de puur positieve cyclus zit….. en daar zit ook een beetje het probleem.

 

Onlangs heb ik besloten om toch maar voor Spotify te gaan. Tot nu toe (geloof het of niet) was eigenlijk spotify het enige waar ik geen interesse in had, het kan zijn omdat ik merk dat ik minder muziek luister behalve wat ik al heb (minder interesse in de nieuwe muziek) en wat er uit komt wat ik leuk vind is allemaal wel te koop voor weinig, maar Spotify heeft toch wel wat voordelen, als ik fiets vind ik het heerlijk om naar muziek te luisteren, als ik reis ook, maar meestal heb ik dan net niet op mijn telefoon staan wat ik zou willen horen, en om mijn hele catalogus op mijn telefoon te zetten…. wel…. niet een goed idee (we hebben letterlijk al onze CDs gedigitaliseerd, en dat zijn er heel veel), Spotify heeft eigenlijk elke band wel in zijn/haar catalogus en het werkt allemaal super makkelijk en voor die 10.00 per maand ach…. dat valt wel mee.

 

“Hey Frank je had het over einde van de positieve cyclus van Netflix etc”
Ja maak je geen zorgen ik ga daar nu mee beginnen.

 

We hebben allemaal een bepaald bedrag dat we per maand kunnen uitgeven, sommige wat meer, sommige wat minder. Na het betalen van je vaste lasten blijft daar een X bedrag van over waarvan we moeten eten, school van de kinderen betalen, reserveren etc. maak je geen zorgen dit word geen boekhoud les…. aan het eind daarvan is er een X bedrag over voor… wel entertainment en hobbies. Vroeger kocht je daar bv een X aantal films voor, of een box van je favoriete TV serie. Deze markt is flink ingestort door het streamen, en laten we eerlijk zijn Netflix heeft wel enorm veel, natuurlijk niet alles maar HEEL veel.

 

Langzaam merken we nu dat de disc based principes dus uitsterven. Spelers als bv OPPO stoppen zelfs helemaal met het maken van spelers. Maar tegelijkertijd zie je ook dat mediaspelers nog wel op de markt verschijnen maar langzaam ook verstoten worden door apparaten als de Chromecast, AppleTV etc. en nagenoeg elke zichzelf respecterende console of TV heeft wel smart opties voor streamen.

En nu komt het probleem
Laat zeggen dat je wilt beschikken over 90% van de muziek die je graag luistert… op dat moment ben je voor 10.00 per maand eigenlijk wel volledig afgedekt met Spotify. Maar vreemd genoeg is dit bij films heel anders. En dit word alleen maar erger….

 

Neem even als voorbeeld Netflix.
Tot een paar jaar geleden was het de grootste speler met een flinke catalogus aan films, alleen jammer genoeg wel een groot verschil tussen de verschillende regios, maar je kon via een apart IP nummer voor je DNS in te voeren gewoon lekker USA content kijken, dit is ondertussen volledig dichtgespijkerd en zelfs VPN verbindingen zijn ze hard mee bezig. Aan de andere kant, de Nederlandse Netflix is bizar hard gegroeid en heeft ondertussen een erg mooi aanbod, daarnaast word er enorm veel geïnvesteerd in eigen films en series en om eerlijk te zijn, soms is het hit and miss, over het algemeen is het materiaal erg goed en mag het zelfs wel toon aangevend genoemd worden, sterker ze zijn nu al bezig met bioscoop films op te kopen die niet in de bioscoop komen maar op Netflix…. je zou zeggen hoera voor dat tientje per maand… eh ja… ware het niet dat….

 

Zoals altijd kijkt de concurrentie mee, en zien ze iets dat goed werkt dan willen ze dat ook.
Dus wat hebben we ondertussen :
Netflix, Hulu, Amazon, Apple, Google playstore, Playstation VUE, Sling tv, Tubi TV, Vudu, Redbox, Comcast, Blockbuster, HBO, YouTube Red etc. etc. etc.
Al deze diensten kosten geld natuurlijk, en als je 90% van de series en films wilt zien die je leuk vind…. wel trek op dit moment je portemonnee maar open en het word alleen maar erger.

 

Ik ben zelf een groot fan van de Marvel series op Netflix, sterker we kijken ze bijna allemaal.
Maar binnenkort kan ik dus een ander abonnement nemen want Disney gaat Netflix verlaten en wil buiten al hun Disney en Pixar materiaal ook de Marvel films weg halen en natuurlijk Star Wars. Dan kun je denken.. ach het zijn maar de films maar….. er zijn ook directe plannen om ook alle Marvel series weg te halen bij Netflix en als die wegvallen… tja dan weet ik niet of ik nog wel een Netflix account aan hou…. ja natuurlijk wel want ik kijk veel meer dan die series, maar als die series weg zijn…. nou ja dan ook maar een Disney abonnement. En dit is waar streaming mee moet oppassen.

 

Ik ben heel bang dat we in de toekomst een veelvoud aan “zenders” gaan krijgen die allemaal hun unieke aanbod geven.
Nu was dit natuurlijk al zo bij de televisie dus op zich is het niet erg dat dit gebeurt, maar waar geen rekening mee word gehouden is dat er op dit moment nog geen “canal plus” is die ons als consument een combi pakket kan aanbieden. Ik ben bv best bereidt om 30.00 per maand te betalen als ik dan toegang heb tot alle aanbieders (of in ieder geval de grote jongens) maar 100.00 per maand alleen voor TV en muziek… dat word toch best heftig, toch is dit binnenkort de enige manier waarop je je favoriete series nog kan volgen.

 

Natuurlijk is er altijd de optie voor films om een film te huren, bv via Pathe.
Maar om eerlijk te zijn, om 7.99 of meer te betalen voor een 1080P versie van een film die ik 1-2x mag kijken…. dan koop ik toch liever een disc van die film op UHD HDR voor 25.00-30.00……. echter door het streamen ben ik toch wel bang dat we over 3-4 jaar misschien helemaal geen disc systeem meer hebben. Nu zal het niet zo een enorme vaart lopen maar laten we eerlijk zijn, een film digitaal aanbieden is vele malen goedkoper dan op disc.

 

Wij doen zelf veel met instructievideos.
Vroeger was dit een kwestie van opnemen, paar weken wachten tot de DVD binnenkwam, en dan hadden we 500 DVDs, die moesten dan verkocht worden, en bij 250 DVDs waren we uit de kosten, dus de eerste 250 moesten verkocht worden, maar die moesten ook verstuurd worden, en er raakte er wel eens eentje zoek, of er was er wel eens eentje beschadigd en dan ……. nu doen we zelf alles digitaal. Ik hoef alleen het video gedeelte maar te maken, er zijn geen masterings kosten, de video is op het moment dat de laatste rendering klaar is al klaar voor de upload en vanaf daar is hij per direct te koop via onze site, maar kunnen we hem ook doorplaatsen naar bv Udemy of andere verkopers zoals bv PhotoWhoa, ik ga niet zeggen dat we nu binnenlopen aan een video (het is een hele moeilijke en overvolle markt) maar het is wel een flink stuk makkelijker om geld te verdienen, als we nu een “misser” op de markt zetten met bv een verkeerd onderwerp of iets waar mensen toch minder interesse in hadden betekende dit vroeger dat we feitelijk op de volgende video 0% marge haalde bij maximale omzet, nu betekend dit eigenlijk…. tja zonde van onze tijd (we produceren alles zelf).

 

Voor filmmaatschappijen is streaming natuurlijk een geschenk.
De files zijn beveiligd en kunnen dus “eigenlijk” niet gekopieerd worden, terwijl een DVD of BD op het moment van uitkomen al online te downloaden is. Voor de consument is het ook heerlijk, ze kunnen de film direct bekijken en het is gratis aangezien ze een abonnement hebben, en je kan hem zo vaak kijken als je wilt. Maar dat is in de ideale situatie, eigenlijk waar Netflix voor bedoeld was. Door de enorme versnippering die op dit moment plaats aan het vinden is ben ik bang dat als er zometeen geen overkoepelde abonnement optie komt streamen zijn eigen graf aan het graven is, alleen wat is het alternatief? Er blijft eigenlijk voor de kijker weinig over…..

 

Je kan soms een maandje netflix nemen en dan zoveel mogelijk kijken, en dan een maandje amazon doen en hetzelfde doen, maar op een gegeven moment zul je er toch aan moeten geloven dat dit niet meer mag of kan, en je dus moet kiezen, maar waar kies je voor als al je films en 20% van je series bij Netflix zit, 30% van je series bij HBO, 25% van de series bij…. je snapt het denk ik wel.

 

Ik ken weinig mensen meer (buiten mijn ouders) die fanatiek televisie kijken, sterker ook wij zitten er soms hard aan te denken om Canal plus maar op te zeggen, aan de andere kant, ik ben een groot liefhebber van NGC, Discovery etc. en kijk dit best vaak, zouden deze zenders verdwijnen dan is het einde verhaal met ons TV abonnement, moet ik meer gaan betalen dan ik nu doe… zelfde verhaal, dat is het gewoon niet waard. Zou NGC en Discovery op Netflix zitten met on demand…….. tja…..

 

Ondertussen vraag je je misschien af waarom dit artikel….
Wel heel simpel.
Vanaf dat ik kind ben was er 1 keuze.
TV kijken voor series en nieuws en gameshows (wie kent Willem Ruis en Andre van Duin niet meer)
Films huurde je of kocht je.

 

Met de komst van DVD en BD waren films betaalbaar voor iedereen, series werden trouw als box uitgebracht zodat mensen het in een keer konden bekijken, en huren van materiaal…. zonde van het geld, we willen het hebben en houden en later nog eens terug kunnen kijken.

 

We gaan eigenlijk weer terug naar het aloude huren van films vrees ik.
Het is (als het zo door gaat) zometeen onmogelijk om alles te kijken wat we leuk vinden, bepaalde series zul je dus aan je voorbij moeten laten gaan omdat je simpelweg niet een jaar vast wilt zitten aan een provider voor 1-2 series, maar ook films worden zometeen zo versplinterd dat je eigenlijk met goed fatsoen het maar weer moet gaan huren via Pathe of Apple of Google…. aan de andere kant….. voor de prijs van 2 films heb je natuurlijk ook een maand Netflix….. maar goed dan heb je die film niet….. en weer voel ik me dat kind in de videotheek en is de cirkel rond…. de keuzestress is nu alleen niet meer welke film ik mee zal nemen maar meer de keuze stress van welke series of films ik maar niet meer ga bekijken omdat ik het simpelweg niet kan betalen.

 

Laten we hopen dat er snel een speler opstaat die combipakketten gaat aanbieden, ik zie daar toch wel een winstgevende markt in 🙂

Motion flow bij Sony, wat doet het nu eigenlijk

Je hebt het vast wel gezien op je Sony projector of TV, motion flow…
Volgens sommige een geschenk volgens andere een ramp.
Wel gelukkig kan het uit.

Korte geschiedenis

film is geschoten op 24 frames, (officieel 23.97 frames per seconde op de disks ivm het NTSC tv systeem)
De meeste TV’s werken in Europa op 50 frames per seconde en in bv Amerika op 60 (59.94) frames per seconde.
Wil je dus een film op een TV afkijken (vroeger) moest er wat gebeuren.
Bij 60 (59.94) hz is dat relatief makkelijk, dit noemde we een 3/2 pulldown waarbij er beelden herhaald werden waardoor 24 frames op grofweg 60 uit kwamen, redelijk simpel, bij deze afronding kwamen we trouwens wel uit op de nu gangbare standaard van 23.97 fps welke je ook in veel mediaspelers terug ziet komen, we moesten immers niet naar exact 60 hz maar naar 59.94hz, als dit verkeerd ingesteld staat/stond zag je ook direct kleine microstutters in het beeld.

Bij PAL hadden we het moeilijker, daar moesten beelden met een 4% versneld worden, dit hoor je goed terug op bepaalde DVDs waar de NTSC variant DUIDELIJK anders klonk.

Daarnaast moesten vaak ook de progressieve beelden omgezet worden naar interlaced aangezien TV’s niet overweg konden met progressieve beelden.
Dit bracht een hele nieuwe markt op gang met zogenaamde scalers of deinterlacers die van deze 3/2 pulldown interlaced beelden weer 24fps progressive maakte.
OF die van 24fps netjes 48fps maakte omdat anders het beeld wel erg stond te knipperen op bv een CRT projector. Dit bracht ook een levende markt voor Home Theater PCs op de markt die dankzij apps zoals powerstrip nagenoeg elke resolutie konden uitsturen. Met andere woorden er waren flink wat enhancements die eigenlijk probeerde om van het “vernielde” beeld op de diskjes weer wat te maken dat in de buurt kwam van de bioscoop ervaring…..

LET WEL… in de bioscoop kijk je meestal naar 48/96fps, dmv een shutter word elk van de 24 beeldjes 2x of 3x getoond.
Dit zijn de bioscopen waar nog met film geprojecteerd word, met digitale cinema word er natuurlijk digitaal naar de projector gestuurd.

Later kwamen er ook zogenaamde frame interpolators bij die van 24 fps bv 48fps maakte door simpelweg beeldjes erbij te verzinnen die tussen de 2 originele beelden in zouden passen, dit zorgde op bv CRT projectoren ervoor dat het beeld een stuk soepeler liep, of dat het een grote bende werd bij ingewikkelde scenes met veel detail.

Fast forward naar nu
De meeste toestellen kunnen gewoon overweg met progressive beelden en 24fps.
Nu zie je ook dat bv BD en UHD gewoon de beelden in 23.97 aanleveren aan de display, en dit betekend dat we eindelijk in een tijdperk zitten waarin we precies zien wat de filmmaker zag toen hij de film maakte. Maar…. dat heeft een nadeel.
Het knipperen is geen issue meer met plasma, LCD, Oled etc. maar wel iets anders.

Als je een stilstaande scene hebt met weinig detail is een 24fps beeld meer dan genoeg, maar zodra de camera gaat bewegen word het toch wel overduidelijk dat 24fps niet ideaal is, je ziet kleine schokjes, het beeld is niet scherp en…. wel de moderne kijker wil meer, vandaar ook dat bepaalde film makers al bezig zijn met opnames in 48frames per seconde en zelfs al met andere formaten aan het werk zijn, en in feite kan dit tegenwoordig ook gewoon, er is geen beperkende factor meer in principe, weergevers kunnen met gemak 4K 60hz aan dus waarom niet gewoon daarop schieten?

Wel daar zit ook een probleem.
Weet je nog dat vroeger alles beter was?
De zomers waren fijner, het bed was lekkerder, oma’s soep was…. ok back on topic.
We zijn gewend aan bepaalde dingen, we zijn gewend aan hoe film eruit ziet, dus als je dan ineens de GEHELE look van film veranderd zullen er LEGIO mensen zijn die zeggen “NO WAY, dit is geen film, ik wil terug naar hoe het hoort”, en er zullen mensen zijn die zeggen “Het kan me niet schelen hoe het hoort, dit is beter”…… en een tussenweg.

 

Voor iedereen wat wils
Ik ben zo een tussenweg persoonlijk.
Ik ben gek op film en heb een hekel aan die super smoothe motion enhancers, maar ik wil wel wat minder schokjes zien en wat meer bewegings scherpte.
Gelukkig zijn daar verschillende opties voor, en die vind je in je TV/Weergever vaak onder het kopje Motion Flow, Cinema etc.

Ze hebben allemaal 1 dingen gemeen.
Ze maken van het originele beeld iets anders.
Tja…. en vanaf daar word het moeilijk, want wat doen ze nu eigenlijk.

Laten we even naar Sony kijken.

Motion flow
Sony gebruikt de term motion flow voor de volgende verbeteringen.
Frame insertion : Er worden frames tussen de originele frames geplaatst
Verscherping : bij bv LED Tv’s via de backlights, en bij projectoren via bv reality creation settings
Motion blur reduction : verscherping en opschoning van het beeld bij bewegingen.

In de verschillende standen word dit in meerdere of mindere mate toegevoegd.
En gelukkig kun je zelf bepalen in welke mate je dit wilt zien, door bv low, medium en high te kiezen.

Een vreemde uitschieter voor veel mensen is TRUE CINEMA en IMPULS

True Cinema
True Cinema zou ik persoonlijk niet gebruiken op film materiaal, dit is feitelijk bedoeld om van broadcast materiaal weer film materiaal te maken, zie het als een reverse 3/2 pulldown. Doe je dit op normaal BD materiaal dan kan het gebeuren dat het beeld juist iets meer gaat schokken, geen instelling dus waar ik persoonlijk mee zou spelen.

Impuls
Ook een mixed bagged of beans.
Officieel bedoeld om complexe scenes wat scherper te maken, maar haalt ook het cinema beeld naar voren….. tja wat dat betekend?
Mijn ervaring met Impuls is, is dat het beeld wat scherper maakt en schoner maar dat het ook onrustiger oogt bij beweging en hoge contrast vlakken, net alsof er een soort van kunstmatige flikkering ontstaat, zeker niet altijd te zien maar je kan het zien, daarnaast gaat het bij veel projectoren wat ten kosten van de lightoutput.

Voor BD en 24fps materiaal ben ik zelf vaak een voorstander van de Motionflow op de laagste stand.
Het voegt zeker bij sommige scenes wat artifacts toe, maar goed dat is logisch aangezien de “scaler” natuurlijk niet EXACT weet wat er zou moeten komen tussen die 2 frames, maar over het algemeen vind ik het een mooi compromise tussen het originele beeld dat wat schokt en wat onscherp is bij bewegingen en op sommige scenes wat artifacts.

 

Dan nog even apart voor de TV’s
Er is ook een setting die op TV’s terug te vinden is met de noemer “Led motion”
Dit is radicaal anders als motion flow en gebruikt vaak de LED backlighting om extra contrast (scherpte) toe te voegen bij beweging, je kan hier ook je toestel soms zien knipperen, persoonlijk ben ik ook daar geen echte fan van, tenzij je het kan instellen, en dan zou ik kiezen voor vaak zeer lage standen.

Ik zie sowieso blurs op mijn TV help
Laat me raden, in de zomer zie je dit minder dan in de winter…
Dit is inherent aan bepaalde LCD panelen, een LCD paneel heeft een bepaalde snelheid en die snelheid bepaalt natuurlijk de maximaal mogelijke “bewegings scherpte”, naarmate de temperatuur lager word zie je dit effect meer, hier is weinig tegen te doen, behalve de nieuwere technieken te gebruiken, of snellere panelen.

Uiteindelijk is iedereen anders.
Bij calibraties stel ik dan ook grayscale, gamma, kleurspace, user settings etc. allemaal in volgens de geldende standaard.
Motion flow en aanverwante, stel ik meestal in in overleg met de klant, OF laat ik staan zoals ik het gevonden heb (mits ze zeer extreem staan), dit heeft wel invloed op het BEELD maar feitelijk nagenoeg niet op de calibratie, je mag hier dus altijd mee spelen, we doen dat zelf ook, de ene film vind ik gewoon mooier met motion flow dan de andere.

 

 

Wil jij ook het optimale beeld?
Neem dan contact met ons op voor een ISF calibratie.
Alleen dan haal je echt het maximale uit je weergever.
ITC Home Theater is al sinds 2001 toonaangevend op het gebied van calibraties en calibreert alle displays op zowel HD als UHD en HDR modes.
Tevens is al onze apparatuur up to date en worden de analyzers elk jaar gecontroleerd.
Mail naar info@hometheater.nl voor meer informatie of bezoek www.isfcalibraties.nl

Instellingen: verscherping en detail

VEEL mensen vragen ISF calibrateur Frank Doorhof over wat verscherping nu precies doet en wat bv super resolutie is. Nu is het zo dat al deze technieken op een andere manier te werk gaan natuurlijk en daar gaat dit artikel ook niet over, in dit artikel wil ik je wijzen op een zeer simpele vorm van artifacts die kunnen optreden als je verscherping gebruikt.

 

” Bij calibraties zet ik eigenlijk altijd de verscherping op de 0 stand (let op dit hoeft niet perse 0 te zijn). Settings als super resolutie etc. kun je mee spelen tot een bepaalde grens waar de voordelen kleiner worden dan de nadelen. Maar hoe zit dit nu? veel mensen hebben namelijk hun verscherping behoorlijk omhoog geschroeft en het beeld ziet er erg scherp uit…. waarom doe je dit dan niet bij de calibratie?

 

Perfectie, is zoals het erop staat
Klinkt een beetje als een dooddoener ik weet het, maar in principe is het natuurlijk wel waar.
Toch gebruik ik graag dingen als motionflow (mits het goed geimplementeerd is), om de simpele reden “waarom zou je naar stotters en judders kijken als het zonder problemen minder kan” Je zal me echter niet zo snel een te hoge stand zien kiezen omdat ik dan vind dat het beeld onnatuurlijk “soepel” word, het lijkt teveel op video als het ware.

Lees verder »

Epson EB-Z11000 projecteert Love Story in Slowakije

Er kan tegenwoordig al veel met projectie. Lees onderstaand maar eens:

 

The Epson EB-Z11000 connects lovers in vibrant colours

Marina’s House is the home of a great love story. After it was immortalised by Andrej Sládkovič in 1845 as host to the longest love poem in the world, Marina’s House became the place where lovers left love notes for each other. The Epson EB-Z11000 now allows them to project their love onto the façade of the house.

*

Marina’s House lies in the historic centre of Banska Stiavnica. The famous love story between Marina Pischolva and Andrej Sladkovic took place here. From this great but unfulfilled love, an epic poem was born and Marina’s House has become a favourite site for couples in love.

*

“For many years, Marina’s House has been visited by many lovers, where they reiterated their love, some even engraving love notes directly onto the house façade. The façade was recently repaired, but we felt sorry that the love notes which disappeared from it. We wanted a new way for people to continue expressing their love, but without damaging the new façade, says Katarina Javorská, PR manager of non-profit organisation Marina and Sladkovic. “Thanks to the unique way of projecting on buildings offered by the EB-Z11000, we have projected thousands of love photos and notes onto the façade of Marina’s House.”

*

The Epson EB-Z11000 can project an image with a light output of up to 11,000 lumens in XGA resolution. This means that love photos and notes are shown in bright, vivid colours, visible from a great distance. Flexible angle installation, calibration, and the versatile setup options of the Epson EB-Z11000 allow the projection of high-quality images with equally high white and colour light output. Thanks to the Epson’s technology, lovers continue to visit the historic site and express their love in front of many other lovers.

The EB-Z11000 brings even more love to Marina’s House
Marina’s House will eventually become an ‘Epicentre of Love’, according to the long-term plans of the non-profit organisation Marina and Sladkovic, the first phase of which was scanning the original manuscript in high quality resolution using Epson scanners. As mentioned above, the second phase focused on reconstructing the historic building’s façade in a way that would save the building yet still enable couples to leave love notes.
*
“The 3LCD technology of the Epson projector made it possible for lovers and couples in love to express their love in a modern way in vivid colours and without damaging the landmark,” says Katarina Javorska.So far, three projection events have taken place, the most ambitious of which was a Valentine’s Day event where more than 3,000 people used the opportunity to express their love. The next phase of the project will be the opening of the Epicentre of Love inside Marina’s House. “We’re glad that thanks to the cooperation with Epson we can further evolve our project, which interlinks history with modern technology,” continues Katarina Javorska.

Hoe stel ik mijn bron/media/bluray speler in?


Met de komst van 4K krijgen we deze vraag steeds vaker, vandaar even een kleine uiteenzetting.

In feite is het tegenwoordig heel simpel.
Elke display heeft een fixed resolutie.
In feite zijn er nog maar 2 resoluties die je het meeste tegenkomt.
Full HD (1920×1080) of 4K

Je moet je realiseren dat beeld op de disc ook op een bepaalde resolutie staat opgeslagen.
Voor de meeste BDs is dit 1920×1080 (extra’s kunnen ook andere resoluties hebben) en voor de nieuwe UHD discs 4K.

 

Voor materiaal dat je download van internet is het verhaal anders.
Hier kom je van alles tegen van 1920×1080, 720P, UHD tot verschillende tussenvormen.
En daar zit vaak ook wat verwarring.
De meeste tussenvormen zijn niet echt tussenvormen.
Je ziet vaak dat bv een 1920×1080 film herkend word als bv een 1920×800, in feite is dit gewoon 1920×1080 alleen met zwarte balken onder en boven, of wel breder dan 1:85:1/16:9.

Maar goed, hoe stel je die speler nu in?
Elke weergever heeft dus een resolutie en elke bron heeft een resolutie.
In een perfecte wereld is het natuurlijk zo dat de film exact de resolutie heeft als de weergever, en tegenwoordig is dat vaak ook wel zo als je BD gebruikt, immers toestel 1080P en bron 1080P.

Maar goed, we hebben ook mediaspelers.
Als eerste moet je kijken naar de refreshrate, en daar kan ik kort in zijn, ik adviseer die op AUTO te laten staan.
Vaak zijn er mixen van 25/30/23.97 materiaal en soms ook nog 60/50 dus ik zou dat gewoon lekker door de speler laten doen, en het heeft in 99% van de gevallen ook totaal geen zin om dit aan te passen.

 

Dan komt het nu het probleem gebied.
Waarop moet de resolutie staan?
Lees verder »

“Handsome Beast” by Steve May, over de Sony VPL-VW550ES 4K projector

Steve May is een veteraan in de engelse consumer electronics industry. Al meer dan 20 jaar schrijft hij in verschillende media over de ontwikkelingen van de consumenten electronica.

Hij noemt de VW550 een “handsome beast” en is erg lovend over de helderheid, dynamisch bereik, kleur en prestaties met 4K HDR Blur-Ray titels. “Wat betreft prestaties, functionaliteit en waar naar zijn geld staat de VPL-VW550 met kop en schouders boven de 4K concurrentie uit”

Lees de volledige review hier 


Anthem MRX310 versterker aanbieding

 

Toe aan een nieuwe vesterker omdat je een nieuwe projector hebt? Kies de Anthem MRX310, 5.1 Home Cinema Reciever met ARC (Anthem Room Correction). Volledige bestuurbaar met een App voor Apple & Android. Met 7 HDMI inputs kun je al je apparatuur aansluiten. 4K Upscaling en Pass Trough. Energie zuinig. Lees alle specs hier. 

 

 

Epson verkoopt 20 miljoen 3LCD projectoren wereldwijd

epsonDe eerste 3LCD-projector werd in 1989 geïntroduceerd en nu, ruim 25 jaar later, heeft Epson wereldwijd al 20 miljoen projectoren uitgerust met deze techniek verkocht. Mede dankzij de 3LCD technologie is Epson al 15 jaar ’s werelds grootste fabrikant van projectoren.

Dit was het engelse persbericht:

Epson launched its first 3LCD projectors in 1989. Today, presentations projected on-screen in a large format are taken for granted, but this practice did not exist until the mid-1990s, when Epson released the ELP-3000, a compact, lightweight, portable, and bright projector. This pioneering product carved out an entirely new market for projectors and made big-screen presentations an integral part of business. Applications for projectors have now expanded, for example, for business presentations in offices, for home theaters, for education, and for professional uses such as concerts and other events. By continuing to develop 3LCD projectors that fulfill the demands of these markets, Epson has been able to maintain its position as the world’s No.1* supplier of projectors for 15 successive years and to achieve this milestone in cumulative global sales.

klik hier voor de volledige news release uit Tokyo, Japan (met grafiek)