Zelf uw projector en TV beter afstellen

typeVeel vragen die bij ons binnenkomen hebben betrekking op onze ISF calibratie.
Een ISF calibratie haalt het maximale uit uw weergever, of dit nu een tv of een projector is, bij de calibratie worden alle facetten van het beeld doorgenomen om een zo goed mogelijke weergave te krijgen.

 

ITC Home Theater is het bedrijf met de meeste ervaring met de ISF calibraties op de Nederlandse markt en word ook veelvuldig ingezet door bedrijven en fabrikanten die het optimale uit hun weergave willen halen, natuurlijk doen we ook de calibraties voor particulieren. ITC Home Theater is al sinds 2001 zowel ISF als HAA en Sencore gecertificeerd en werkt met de beste kwaliteit analyzers om een zo perfect mogelijk beeld voor onze klanten neer te zetten, natuurlijk worden al onze analyzers jaarlijks nagekeken en getest op accurate werking.

 

Bij de ISF calibratie word niet alleen naar de zogenaamde user settings gekeken zoals contrast, helderheid, kleur etc. maar ook naar de gamma curve (het verloop van donker naar licht) en, indien mogelijk, het zogenaamde CMS systeem (Color Management System). Vooral dit laatste is bij veel van de laatste generatie tv’s en nagenoeg alle projectoren tegenwoordig aanwezig en ook een zeer belangrijk gedeelte van de uiteindelijke beeldkwaliteit.

 

Voor meer informatie over de ISF tours bezoek onze website https://www.hometheater.nl/site/isf-kalibraties/
Natuurlijk snappen we dat niet iedereen een ISF calibratie wil en kan laten uitvoeren, maar hoe krijg je nu zelf in ieder geval het toestel een beetje beter?

 

Welke mode ?
Op de meeste weergevers zitten bepaalde voorkeur modes, kies in de meeste gevallen voor de CINEMA of THX modes voor een goede start.

 

Settings ?
De volgende settings kunt u eigenlijk nagenoeg op alle toestellen uitvoeren (indien aanwezig).
Schakel alles met kreten als “automatisch”, “super”, “dynamisch” etc. uit.
Zet tevens opties als “noise reductie”, “licht aanpassingen” etc. uit.
Eigenlijk kun je standaard alle “extra” opties uit zetten.

 

Zet de scherpte van het toestel zo laag mogelijk, vaak is dit helemaal uit, maar bij sommige toestellen moet het iets hoger, een goede maatstaf is om een beeld met veel tekst op te zetten, liefst zwart op wit, en te kijken wanneer er GEEN witte randjes rond de tekst verschijnt. Dit zal in het begin even wennen zijn maar je krijgt er veel meer rust en klein detail voor terug.

 

Kies (indien aanwezig) de stand warm voor de kleur temperatuur, vaak is deze het dichts in de buurt van de ISF standaard D6500.

 

Wat zeer belangrijk is zijn de settings voor helderheid en contrast.
Deze 2 geven feitelijk de optie om het contrast bereik van het toestel te optimaliseren.
Nu zijn deze 2 settings niet zo maar even op het oog te doen zonder patronen.
Het beste is het volgende patroon even te downloaden en te gebruiken voor het instellen van contrast en helderheid.
Voor het afspelen kunt u het beste de speler gebruiken waar u normaal ook uw media vanaf bekijkt.

brightness_contrast

Als u dit allemaal gedaan heeft zult u zien dat het beeld van uw weergever waarschijnlijk een stuk beter is dan uit de doos, maar het is letterlijk nog niet het puntje van de ijsberg van wat we met een echte ISF calibratie kunnen doen. Wilt u dus echt het maximale uit uw weergever halen neem dan contact met ons op voor een ISF calibratie.

 

 

 

De nieuwe Sony HW55 en wat doet contrast nu precies ?

Nieuwe projectoren zijn altijd spannend om te testen en als het gaat om projectoren waarvan we verwachten dat ze hard gaan lopen komt daar natuurlijk nog wat spanning bij.

 

Eigenlijk zouden de HW55’s vrijdag binnen gekomen zijn maar door een fout van de post kwamen ze vandaag pas binnen, natuurlijk ben ik direct begonnen met testen, en ik ben meer dan een beetje enthousiast.

Sony-VPL-HW55

Uiterlijk
Ik blijf het ontwerp van de Sony projectoren bijzonder mooi vinden, doet me nog steeds denken aan star trek 😀
De AB is zover ik kan zien hetzelfde gebleven en er is ook weinig reden om deze te veranderen natuurlijk.

 

Metingen
De grayscale is uit de doos erg goed, en na calibratie een stukje beter, allemaal erg mooi binnen de marge.
Qua kleuren is het uit de doos aardig en na calibratie valt alles zeer mooi binnen de marges.

 

Grayscaled

 

SMTP

 

Dan de contrast metingen.
Het native contrast van het paneel zit rond de 9350:1 wat zeer netjes is.
Het contrast in combinatie met de iris komt uit op een erg mooie 92200:1
En het ansicontrast komt uit op 345:1 wat ook een zeer nette waarde is.

 

Bij de contrast metingen zal ik even wat toelichting geven.
Wat in mijn optiek enorm belangrijk is bij de hedendaagse projectoren is het ansicontrast en de native paneel contrast meting en ook in die volgorde.
Het ansicontrast is feitelijk de meting die bepaald hoe dynamisch een projector overkomt als er een film speelt. Een full on full off meting is ook zeer belangrijk en bepaald feitelijk ook een flink gedeelte van de dynamiek van het beeld, pas daarna komt de iris om de hoek kijken.

 

Ansicontrast is in mijn optiek de meest interessante aangezien dit in feite een worstcase scenario meting is, of wel een verzameling van zwarte en witte vlakken die naast elkaar gemeten word, dit is een film zeer belangrijk aangezien het zal bepalen of er in sommige scenes een mooie diepe dynamiek te zien is in hoog contrast vlakken of dat er een lichte waas zal ontstaan.

 

De normale meting (native contrast) moet daarnaast zo hoog mogelijk zijn aangezien dit het maximaal haalbare is dat zichtbaar is, in combinatie met een iris kan er een enorm voordeel optreden als je een film bekijkt met een flinke hoeveelheid zwart of juist een flinke hoeveelheid wit. De iris verschuift als het ware het native contrast van het paneel naar boven en naar beneden waardoor je een veel groter dynamisch bereik LIJKT te hebben dan de panelen feitelijk ondersteunen. Uit het verleden heeft deze techniek een slechte naam maar tegenwoordig is dat allemaal verleden tijd en werken de irissen vaak snel en nagenoeg onzichtbaar.

 

Beeldkwaliteit
Dit is echt smullen.
In vergelijk met de HW50 gaan we toch weer een stukje voorwaarts (en dat was al een hele mooie projector), het beeld is enorm smooth bij film weergave en laat een zeer mooie dynamiek zien, dit is het soort projector waar je naar wilt blijven kijken en blijven kijken en je dan ineens realiseert dat er mensen online zitten te wachten op een review. De diepte in het beeld, de detaillering etc. zijn allemaal dik in orde en de HW55 zet hier dan ook de traditie van Sony voort. Ook de pans zijn weer mooi scherp.

 

De reality creation engine van Sony ben ik geen fan van maar op de stand 10 is het beeld net iets scherper zonder al te veel artifacts, een beetje het Darbee effect, niet te hoog zetten en het geeft een voordeel.

 

De frameinterpolatie van Sony blijft toch echt mijn favoriet, de stand laag voegt echt scherpte toe bij pans zonder een “soap-opera” gevoel te geven. Zonder twijfel is dit een optie die ik op alle projectoren aan zou zetten (maar wel op low).

 

Conclusie
Over de Epson 9200 was ik al zeer enthousiast maar over de HW55 ben ik meer dan enthousiast.Ik ben gewoon “verliefd” op het SxRD beeld en waar de Epsons steeds dichter en dichter bij de SxRD look aan komen is de HW55 toch weer net 1 stap beter. De vraag is of het rond de 500.00 waard is, voor mij is dat het wel maar als je nog geen ervaring hebt met laat zeggen een projector van de laatste 2 jaar dan zullen beide gewoon een ENORME sprong voorwaarts zijn. In mijn optiek zullen de meeste mensen echter ook mee laten tellen dat de HW55 ook in het wit leverbaar is (en zwart) en de Epson alleen in het zwart.

 

Ik geef met volledige overtuiging de Sony HW55 de HTforum GOLD award.
En samen met de Epson 9200 zijn deze 2 units in mijn optiek het absolute summon van wat je op dit moment onder de 4K kan kopen.

De nieuwe Epson generatie is er

Home Theater komt pas goed tot zijn recht met een zeer goed beeld.
In de laatste jaren is er enorm veel veranderd op het gebied van de weergave van films, de televisies worden groter en vooral beter maar ook projectie word steeds meer gemeengoed, met schermen zoals de Black Diamond (waarvan ITC de importeur is in Nederland) is het zelfs mogelijk om film te kijken zonder de lichten te dimmen waardoor ook de mensen die niet mee willen kijken gewoon hun activiteiten kunnen blijven zien.

 

Op projector gebied is het ook een zeer interessante periode, waar een paar jaar geleden de projectoren nog erg donker en flets waren en amper detail lieten zien in de donkere gebieden, is het tegenwoordig een feest om te kijken naar de nieuwe generatie projectoren. Onlangs hebben we al een stukje geplaatst over de nieuwe 4K generatie projectoren van Sony maar vandaag wat aandacht voor de 2 nieuwe projector van Epson.

 

ITC Home Theater mocht als eerste in Nederland deze units reviewen en heeft natuurlijk ook vanaf vandaag de nieuwe generatie op demo.
Lees de zeer lovende review van Frank Doorhof op www.htforum.nl en maak snel een afspraak om je te laten betoveren door deze nieuwe generatie projectoren van Epson.

 

Review Epson TW7200
Review Epson TW9200

ehwtw7200_03.png.nac.png

“Mastered in 4K” wat betekent dit?

Met de komst van de nieuwe Sony 4K projectoren word 4K eindelijk “betaalbaar” voor de home theater enthousiast.
Sony released binnenkort de Sony VW500, een full 4K projector met een CMS systeem aan boord en vele nieuwe trucjes waardoor het beeld nog beter word bij pans (bewegingen op het scherm).

Sony-VPL-VW1100ES_front-1024x605

Het CMS systeem is in onze optiek erg belangrijk, dit Color Management System maakt het namelijk mogelijk om de projector volledig af te stellen op de norm die geldt voor het kijken naar films, ook wel REC709 genaamd, bij de vorige 4K projector van Sony was dit niet mogelijk.

 

Ook op het gebied van motion flow zijn verbeteringen te zien, motion flow word gebruikt om bij snelle bewegingen op het scherm de scherpte te bewaren. Aangezien film geschoten word op 24 frames per seconden wil hier vaak nog wel eens een soort van “stotter” ontstaan, bij de oudere generaties werd dit opgelost door simpelweg meer frames te “berekenen” vandaar de titel Frame Interpolatie. Dit resulteerde vaak in wat ook bekend staat als het “soap” effect; het beeld werd als het ware “te soepel” waardoor je het effect van film kwijt was. De VW500 heeft hier nieuwe technieken voor gebruikt waardoor zowel de scherpte bij pans word gewaarborgd maar ook minder het “soap” effect ervaren word. We zullen daar op terug komen in onze review.

 

De term waar veel verwarring over is ontstaan is  “mastered in 4K” die door Sony nu gebruikt wordt om Blu-Ray films aan te bieden die volgens Sony er nog beter uit zien op een 4K projector. Nu zullen veel mensen zeggen… “dat kan niet, 1080P is 1080P en word nooit 4K” dus hoe zit dat nu eigenlijk….

png65762

4K vs 4K
Veel verkopers maken de fout om deze discs (zoals bovenstaande) als 4K te verkopen maar dit is pertinent niet waar. Wat Sony doet is feitelijk een algoritme te gebruiken bij de downscaling die het mogelijk maakt om bij het afspelen en upscaling weer een “flink” gedeelte terug te krijgen, (via de Sony 4K reality Pro engine) in de praktijk zal dit betekenen dat de resolutie er een stuk beter uit zal zien dan een standaard full HD film maar het zal natuurlijk nooit kunnen tippen aan een echte native 4K resolutie. Toch is dit wel een ontwikkeling die we met zeer veel interesse bekijken.

 

Wat de “mastered in 4K” blurays wel onderscheidt is dat er in principe meer ruimte op de disc word gebruikt voor de film ( een beetje vergelijkbaar met de oude superbit DVDs die een flinke boost in kwaliteit gaven van de standaard DVD’s) hierdoor is de disc in feite een “schoner” en betere opslag waardoor het upscalen kan gebeuren met de beste bronkwaliteit. Volgens sommige uitingen van Sony zou er een speciaal algoritme gebruikt worden waardoor Sony weergevers het echte absolute maximum uit de discs kunnen halen en zelfs kunnen werken met een beter kleurspectrum, dit laatste is iets dat we hier uitvoerig zullen gaan testen.

 

ITC Home Theater verwacht de eerste demo samples van de VW500 in de 2e week van November en zal dan ook direct een paar demo dagen/avonden gaan organiseren om onze klanten kennis te laten maken met de volgende stap in Home Theater.

050113_Sony 3

Op dit moment zijn de volgende Blu-Rays beschikbaar met de titel “mastered in 4K”.
The Karate Kid, The other guys, Ghostbusters, Spiderman, The amazing Spiderman, Glory, Angels and demons, Total Recall 2012, Taxi driver, Battle : Los Angeles

 

Meer titels zijn in de planning.

Darbee in OPPO review

Een paar dagen geleden ben ik begonnen met het testen van een OPPO speler met ingebouwde Darbee processing.
De speler zal vanaf nu ook via ons te bestellen zijn, en ook binnen een paar dagen in de webshop aanwezig zijn.
Voor de mensen die niet helemaal weten wat Darbee is :

Darbee
Laat ik beginnen met de volgende uitspraak :
“Ik ben echt een beeld purist, in feite wil ik het beeld zien zoals de maker het bedoeld heeft”

 

 

Of wel, ik zal niet zo snel dingen aan het beeld veranderen.
Uitzonderingen zijn dingen als frame interpolatie, maar dan wel in de laagste stand, om de simpele reden dat ik dit een vooruitgang vind, een van de dingen van film die ik minder vind is het verlies aan scherpte bij pans en dit word door frame interpolatie (mits goed geïmplementeerd) voor een groot gedeelte opgevangen, en op de laagste standen heb je nog steeds het “film” gevoel.

 

 

Je zou dus kunnen zeggen dat als het beeld beter word ik er serieus naar kijk, net als een ieder, maar dat er maar weinig technieken zijn die ik ook echt gebruik. Wat veel mensen zich namelijk niet realiseren is dat er feitelijk altijd een concessie word gedaan, vooral bij “scherpte toevoegers” is dit een probleem. Laat ik het erg versimpelen, een bestand heeft 1920×1080 pixels, de display heeft 1920×1080 pixels, met andere woorden als we ZONDER aanpassingen het beeld naar de display sturen dan hebben we alles wat in het bronmateriaal zit, zodra we dingen gaan TOEVOEGEN moeten andere dingen WEGVALLEN, het is een simpele kwestie van “de fles is vol, als er meer bij gaat dan loopt hij over”. Dit is trouwens niet helemaal waar, maar voor een versimpeling van het gegeven werkt dit denk ik het snelst.

 

 

Bij verscherpingen is het probleem vaak dat in 99% van de gevallen de grote objecten wat meer scherpte lijken te krijgen maar alle fijne detail vervalt, of er komen lelijke witte randen langs, vroeger bij DVDs konden we dit probleem al als “edge enhacening” wat in 90% van de gevallen zorgde voor een DVD die op een TV er redelijk goed uitzag maar op een projector erg lelijk.

 

 

Of wel in het kort, er is NOOIT een oplossing bij verscherping die NIETS als nadeel heeft, de vraag is….. is het het waard.
Zoals het net aangehaalde frame interpolatie spreken we daar over een zogenaamde techniek die eigenlijk niets (afhankelijk van het systeem) aan de originele frames veranderd, hij voegt alleen frames toe, maar bij technieken als verscherping, super resolutie en Darbee praten we wel degelijk over technieken die iets toevoegen, en daarvoor iets anders weghalen. De grote vraag is, wat haalt het weg en wat haalt het terug ?

Lees verder »

NIEUW: Epson EH-TW9200 (W), enige thuisbioscoopprojector met draadloos full HD!

Binnenkort in onze showroom!  

Diepe zwarttinten en fantastische beelden van hoge kwaliteit, met de nieuwe EH-TW9200 HD 3D high-end home cinema projector

 

Dankzij de 3LCD-panelen van Epson biedt de EH-TW9200 superieure hoogwaardige beelden en rijke, diepzwarte tinten voor een breed scala aan content. Dankzij een even hoog rendement van wit en gekleurd licht van 2400 lumen en ISF-certificatie kunt u de nieuwste films bekijken in heldere, nauwkeurige kleuren bij verschillende lichtniveau’s.

 

3LCD-projector
Dankzij de 3LCD-panelen van Epson biedt de EH-TW9200 superieure hoogwaardige beelden en rijke, diepzwarte tinten voor een breed scala aan content. Dankzij een even hoog rendement van wit en gekleurd licht van 2400 lumen en ISF-certificatie kunt u de nieuwste films bekijken in heldere, nauwkeurige kleuren bij verschillende lichtniveau’s.Eenvoudige installatieEn dankzij de ruime lens shift, krachtige zoomlens, automatische verticale keystone-correctie en gecentreerde lens kan de projector snel en eenvoudig in een groot aantal standen worden opgesteld zonder dat het beeld wazig of vervormd wordt.3D-thuisbioscoopU kunt heldere 3D-content bekijken dankzij de lichtverwerkingstechnologie van Epson en een lichtgewicht, oplaadbare RF (Radio Frequency) actieve shutter-bril voor 3D-weergave1. Met de projector kunt u ook heel eenvoudig 2D films in HD converteren naar 3D. U kunt dus genieten van nog meer 3D-content.Scherpe, heldere projecties. De superresolutietechnologie en frame-interpolatie van Epson zorgen voor een scherpe, heldere kijkervaring met een zachte, vloeiende schermbeweging, die zorgen voor plezierig entertainment in zowel 2D als 3D.
  • Zeer diepe zwarttinten
    Contrastverhouding van 600.000:1
  • Heldere weergave
    Lichtopbrengst wit en gekleurd licht van 2400 lm
  • Hoogwaardige beelden
    3LCD Full HD-technologie
  • ISF-certificeringen
    Kleurnauwkeurigheidsnorm
  • Helder, scherp 3D
    Frame-interpolatie en superresolutie

 

1. : er worden twee paar meegeleverd met de projector. De RF 3D actieve shutter-bril van Epson is een onderdeel van het Full HD 3D Glasses Initiative, www.fullhd3dglasses.com

Bijna de dubbele contrastverhouding ten opzichte van eerdere modellen en nog steeds de enige thuisbioscoopprojectoren met draadloze Full HD-aansluitmogelijkheden

Epson EH-TW6100 wint PC Magazine Beste Product Award

PC Magazine vergelijkingstest Full-HD thuisbioscoop projectoren

pcm20130080besteproduct_1770_autoresize_110_140

PC Magazine heeft onlangs 7 home cinema projectoren met elkaar vergeleken t.b.v. hun projectoren dossier. Voor wie namelijk wil genieten van een echt groot scherm, is projectie dé uitkomst. TV-schermen en computermonitoren worden wel steeds groter, maar voor een scherm op gigantisch formaat is een projector een goedkopere oplossing.

 

Zowel de EH-TW5910 als de EH-TW6100 participeerden in de vergelijkingstest en de EH-TW6100 kwam volgens PC Magazine als beste uit de bus. De conclusie was als volgt:

 

“Onze voorkeur gaat uit naar de Epson EH-TW6100. Ondanks zijn wat krappe kleurbereik laat hij zonder kalibratie de beste resultaten noteren. Bovendien is hij, samen met de TW5910, het meest flexibel. Ook qua geluidsproductie komen de twee projectoren van Epson als beste uit de test.”

 

Lees hier het volledige artikel betreffende deze vergelijkingstest.

De helderste kleuren – 98 % is het er mee eens

Omdat Epson de Colour Light Output meet in plaats van alleen de helderheid van wit licht

Niemand verkoopt meer projectoren dan Epson. Waarom? Helderheid. Wij meten het lichtrendement van gekleurd licht (CLO, Colour Light Output) in plaats van alleen de helderheid van wit licht. Een hoge CLO betekent dat alles helder is. Sterker nog, kleuren zijn tot drie keer helderder dan bij 1-chip DLP-projectoren. Hierdoor zijn bedrijfspresentaties indrukwekkender, worden lessen op school boeiender en de kijkervaring thuis intenser.

Geloof ons echter niet zomaar. In een objectief vergelijkend onderzoek uitgevoerd met een Epson-projector in vergelijking tot vijf 1-chip DLP-projectoren van toonaangevende concurrenten die dezelfde hoeveelheid lumen voor wit licht vermelden, vond 95 procent van de ondervraagden dat de Epson-projector de helderste kleuren projecteerde en gaf 98 procent van de ondervraagden aan dat wij in zijn geheel het helderste beeld bieden.

 

bekijk het filmpje hier: CLO Epson

Nieuw! Screen Innovations: The Pure Zero Edge

Updated zero edge

 

 

 

For a short time we are offering a Pure Zero Edge upgrade to customers considering a Reference Fixed screen.  For the same price as the Reference screen, we’ll send you our new Pure™ Zero Edge screen.  Both Pure Zero screen materials are available, Pure White 1.3 and Pure Gray .85.  We’ll even include a free LED Light kit.  ($500 retail).  

The Pure Zero Edge screen is the coolest new display technology to hit the Residential and Commercial entertainment space since the flat panel TV.  (see the Pure difference – new video).  Pure Zero screens feature SI’s proprietary Micro Texture that is nine (9) times finer and smoother than the best screen material on the market.  For a light controlled environment Pure Zero offers perfect resolution from 1080P to 8K and beyond.  There is not a better white (or gray) screen on the market.

The fine print:  Pure Zero Screens are available up to 120″ in 16:9 format and 150″ in 2.35:1 format.  Pure White 1.3 gain and Pure Gray .85 gain materials are available.  One Pure Zero Screen per customer at Reference pricing.  Shipping is not included.

neem contact met mij op over de prijs  

 

Scherm keuze…. makkelijk of toch niet?

Volgens vele mensen (en jammer genoeg ook verkopers) is een scherm een sluitpost.
Eerst de projector en dan zien we wel wat er over blijft voor een scherm….

1096017749

Maar wat veel mensen zich vaak niet realiseren is dat het scherm feitelijk het beeld geeft waar je naar kijkt. Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die met mooie high-end projectoren naar een beeld kijken dat geprojecteerd wordt op de muur…. tja het is dan wel goedkoop inderdaad maar je haalt natuurlijk nooit uit de projector waarvoor hij bedoeld is, verre van….

 

Waarop letten bij de keuze van een scherm
In feite zou je er een boek over kunnen schrijven maar laten we het vandaag kort houden 🙂

Lees verder »