Je hebt het vast wel gezien op je Sony projector of TV, motion flow…
Volgens sommige een geschenk volgens andere een ramp.
Wel gelukkig kan het uit.

Korte geschiedenis

film is geschoten op 24 frames, (officieel 23.97 frames per seconde op de disks ivm het NTSC tv systeem)
De meeste TV’s werken in Europa op 50 frames per seconde en in bv Amerika op 60 (59.94) frames per seconde.
Wil je dus een film op een TV afkijken (vroeger) moest er wat gebeuren.
Bij 60 (59.94) hz is dat relatief makkelijk, dit noemde we een 3/2 pulldown waarbij er beelden herhaald werden waardoor 24 frames op grofweg 60 uit kwamen, redelijk simpel, bij deze afronding kwamen we trouwens wel uit op de nu gangbare standaard van 23.97 fps welke je ook in veel mediaspelers terug ziet komen, we moesten immers niet naar exact 60 hz maar naar 59.94hz, als dit verkeerd ingesteld staat/stond zag je ook direct kleine microstutters in het beeld.

Bij PAL hadden we het moeilijker, daar moesten beelden met een 4% versneld worden, dit hoor je goed terug op bepaalde DVDs waar de NTSC variant DUIDELIJK anders klonk.

Daarnaast moesten vaak ook de progressieve beelden omgezet worden naar interlaced aangezien TV’s niet overweg konden met progressieve beelden.
Dit bracht een hele nieuwe markt op gang met zogenaamde scalers of deinterlacers die van deze 3/2 pulldown interlaced beelden weer 24fps progressive maakte.
OF die van 24fps netjes 48fps maakte omdat anders het beeld wel erg stond te knipperen op bv een CRT projector. Dit bracht ook een levende markt voor Home Theater PCs op de markt die dankzij apps zoals powerstrip nagenoeg elke resolutie konden uitsturen. Met andere woorden er waren flink wat enhancements die eigenlijk probeerde om van het “vernielde” beeld op de diskjes weer wat te maken dat in de buurt kwam van de bioscoop ervaring…..

LET WEL… in de bioscoop kijk je meestal naar 48/96fps, dmv een shutter word elk van de 24 beeldjes 2x of 3x getoond.
Dit zijn de bioscopen waar nog met film geprojecteerd word, met digitale cinema word er natuurlijk digitaal naar de projector gestuurd.

Later kwamen er ook zogenaamde frame interpolators bij die van 24 fps bv 48fps maakte door simpelweg beeldjes erbij te verzinnen die tussen de 2 originele beelden in zouden passen, dit zorgde op bv CRT projectoren ervoor dat het beeld een stuk soepeler liep, of dat het een grote bende werd bij ingewikkelde scenes met veel detail.

Fast forward naar nu
De meeste toestellen kunnen gewoon overweg met progressive beelden en 24fps.
Nu zie je ook dat bv BD en UHD gewoon de beelden in 23.97 aanleveren aan de display, en dit betekend dat we eindelijk in een tijdperk zitten waarin we precies zien wat de filmmaker zag toen hij de film maakte. Maar…. dat heeft een nadeel.
Het knipperen is geen issue meer met plasma, LCD, Oled etc. maar wel iets anders.

Als je een stilstaande scene hebt met weinig detail is een 24fps beeld meer dan genoeg, maar zodra de camera gaat bewegen word het toch wel overduidelijk dat 24fps niet ideaal is, je ziet kleine schokjes, het beeld is niet scherp en…. wel de moderne kijker wil meer, vandaar ook dat bepaalde film makers al bezig zijn met opnames in 48frames per seconde en zelfs al met andere formaten aan het werk zijn, en in feite kan dit tegenwoordig ook gewoon, er is geen beperkende factor meer in principe, weergevers kunnen met gemak 4K 60hz aan dus waarom niet gewoon daarop schieten?

Wel daar zit ook een probleem.
Weet je nog dat vroeger alles beter was?
De zomers waren fijner, het bed was lekkerder, oma’s soep was…. ok back on topic.
We zijn gewend aan bepaalde dingen, we zijn gewend aan hoe film eruit ziet, dus als je dan ineens de GEHELE look van film veranderd zullen er LEGIO mensen zijn die zeggen “NO WAY, dit is geen film, ik wil terug naar hoe het hoort”, en er zullen mensen zijn die zeggen “Het kan me niet schelen hoe het hoort, dit is beter”…… en een tussenweg.

 

Voor iedereen wat wils
Ik ben zo een tussenweg persoonlijk.
Ik ben gek op film en heb een hekel aan die super smoothe motion enhancers, maar ik wil wel wat minder schokjes zien en wat meer bewegings scherpte.
Gelukkig zijn daar verschillende opties voor, en die vind je in je TV/Weergever vaak onder het kopje Motion Flow, Cinema etc.

Ze hebben allemaal 1 dingen gemeen.
Ze maken van het originele beeld iets anders.
Tja…. en vanaf daar word het moeilijk, want wat doen ze nu eigenlijk.

Laten we even naar Sony kijken.

Motion flow
Sony gebruikt de term motion flow voor de volgende verbeteringen.
Frame insertion : Er worden frames tussen de originele frames geplaatst
Verscherping : bij bv LED Tv’s via de backlights, en bij projectoren via bv reality creation settings
Motion blur reduction : verscherping en opschoning van het beeld bij bewegingen.

In de verschillende standen word dit in meerdere of mindere mate toegevoegd.
En gelukkig kun je zelf bepalen in welke mate je dit wilt zien, door bv low, medium en high te kiezen.

Een vreemde uitschieter voor veel mensen is TRUE CINEMA en IMPULS

True Cinema
True Cinema zou ik persoonlijk niet gebruiken op film materiaal, dit is feitelijk bedoeld om van broadcast materiaal weer film materiaal te maken, zie het als een reverse 3/2 pulldown. Doe je dit op normaal BD materiaal dan kan het gebeuren dat het beeld juist iets meer gaat schokken, geen instelling dus waar ik persoonlijk mee zou spelen.

Impuls
Ook een mixed bagged of beans.
Officieel bedoeld om complexe scenes wat scherper te maken, maar haalt ook het cinema beeld naar voren….. tja wat dat betekend?
Mijn ervaring met Impuls is, is dat het beeld wat scherper maakt en schoner maar dat het ook onrustiger oogt bij beweging en hoge contrast vlakken, net alsof er een soort van kunstmatige flikkering ontstaat, zeker niet altijd te zien maar je kan het zien, daarnaast gaat het bij veel projectoren wat ten kosten van de lightoutput.

Voor BD en 24fps materiaal ben ik zelf vaak een voorstander van de Motionflow op de laagste stand.
Het voegt zeker bij sommige scenes wat artifacts toe, maar goed dat is logisch aangezien de “scaler” natuurlijk niet EXACT weet wat er zou moeten komen tussen die 2 frames, maar over het algemeen vind ik het een mooi compromise tussen het originele beeld dat wat schokt en wat onscherp is bij bewegingen en op sommige scenes wat artifacts.

 

Dan nog even apart voor de TV’s
Er is ook een setting die op TV’s terug te vinden is met de noemer “Led motion”
Dit is radicaal anders als motion flow en gebruikt vaak de LED backlighting om extra contrast (scherpte) toe te voegen bij beweging, je kan hier ook je toestel soms zien knipperen, persoonlijk ben ik ook daar geen echte fan van, tenzij je het kan instellen, en dan zou ik kiezen voor vaak zeer lage standen.

Ik zie sowieso blurs op mijn TV help
Laat me raden, in de zomer zie je dit minder dan in de winter…
Dit is inherent aan bepaalde LCD panelen, een LCD paneel heeft een bepaalde snelheid en die snelheid bepaalt natuurlijk de maximaal mogelijke “bewegings scherpte”, naarmate de temperatuur lager word zie je dit effect meer, hier is weinig tegen te doen, behalve de nieuwere technieken te gebruiken, of snellere panelen.

Uiteindelijk is iedereen anders.
Bij calibraties stel ik dan ook grayscale, gamma, kleurspace, user settings etc. allemaal in volgens de geldende standaard.
Motion flow en aanverwante, stel ik meestal in in overleg met de klant, OF laat ik staan zoals ik het gevonden heb (mits ze zeer extreem staan), dit heeft wel invloed op het BEELD maar feitelijk nagenoeg niet op de calibratie, je mag hier dus altijd mee spelen, we doen dat zelf ook, de ene film vind ik gewoon mooier met motion flow dan de andere.

 

 

Wil jij ook het optimale beeld?
Neem dan contact met ons op voor een ISF calibratie.
Alleen dan haal je echt het maximale uit je weergever.
ITC Home Theater is al sinds 2001 toonaangevend op het gebied van calibraties en calibreert alle displays op zowel HD als UHD en HDR modes.
Tevens is al onze apparatuur up to date en worden de analyzers elk jaar gecontroleerd.
Mail naar info@hometheater.nl voor meer informatie of bezoek www.isfcalibraties.nl